annons

lördag 6 januari 2018

Singapore 2017: Swiss Air

Nu var det ett tag sen vi var i asien då vi fokuserat på andra länder i andra världsdelar. Men en klar favorit är att åka iväg över jul och nyår och då är asien väldigt tacksamt. Så det fick bli ett kärt återseende som första stopp; Singapore! Efter Singapore flög vi vidare till ön Langkawi i Malaysia, och efter det stoppet blev det båtresa till Koh Lipe i Thailand.

Singapore 2017: Swiss Air business class

Från Arlanda flög vi med Swiss Air och de var bra, maten och allt. Jag hamnade dock precis vid den främre toan så hade nästan alltid någon människa i kö till toan precis bredvid mig, det var väl det ända minuset. Bra dryck, bra mat och sängen var lite lustig då man sköts in under själva tv-skärmen och hamnade precis under den. Inte överdrivet stor yta måste jag säga, det kändes något.. komprimerat. Men sängen gick att fälla ut fullt och vi lyckades sova 7,5 - 8 timmar i sträck vilket var jätteskönt.

måndag 18 december 2017

Sydafrika och Mauritius: the Movie!

Jag kan skriva ändlösa berättelser om Sydafrika och Mauritius. Jag kan posta tusentals bilder (har nog ca 3500 bilder från vår resa), jag kan försöka beskriva våra upplevelser från vår road trip under den nästan månadslånga semestern. Men varje gång jag börjat så backar jag igen. Upplevelserna går inte igenom. Antingen är jag bara så usel på att skönja, eller så går det bara inte.

Så jag har istället lagt fokus på att redigera ihop en resefilm från Sydafrika och Mauritius, då jag tycker videor talar ett tydligare språk. Jag hade hur mycket material som helst och har klippt bort och klippt ihop den kraftigt, ändå blev den nästan 9 minuter lång. Ännu längre fram i tiden kommer jag vilja posta fotokollage och berättelser men för nu, håll till godo:

Sydafrika & Mauritius: a road trip!

(Vill du hoppa direkt till Mauritius, spola fram till 6:25 i klippet).

tisdag 1 november 2016

Sydafrika! Asienresor goes hela världen!

Hallå vänner. Det var ett tag sen något publicerades här, av den enkla anledningen att vi inte rest till Asien på länge. Däremot har vi rest till andra delar av världen och är just i detta nu på resande fot, närmare bestämt i Sydafrika. Jag har ju tidigare publicerat min video från när vi var på Kuba och tänkte härmed alltså inkludera alla spännande resor vi gör. Lite som Asienresor 2.0: "Asienresor och resten av världen.

Qatar Airways business class: Stockholm - Johannesburg

I måndags begav vi oss ut till Arlanda, redo för tre och en halv vecka i Sydafrika och Mauritius. Tisdag eftermiddag landade vi i Johannesburg efter ha flugit med Qatar airways fabulösa business class. Verkligen en upplevelse! Enorma fåtöljer man kunde fälla ner helt till en liggande säng. Egen TV/multimedia-skärm, wi-fi under flygningen, en trerättersmeny med tillhörande vinlista och.. Champagne champagne champagne! Flygrädd som jag är så brukar jag alltid ta ett glas (läs 3) champagne för att lugna mina flygnerver. Likaså denna gång, jag kände mig hemma direkt. Ingen dålig champagne heller. Efter det justerade jag min flygstol, hittade min complimentary toalettväska från Giorgio Armani (!!) med exklusiva krämer och parfymer i. Vi landade i Doha ca 5,5 h senare och begav oss till deras lounge. Sedan var det dags för nästa flight: Doha -> Johannesburg. Denna flight var desto skakigare och kl 9 på morgonen är man inte så sugen på champagne, så det var bara att härda ut. Men som total upplevelse så får Qatar en fet tumme upp (dock är maten bättre på Turkish business class), vilken jävla lyx. Det är så här man ska resa alltså. Här nedan kommer lite bilder från flighterna till Afrika. Inom kort kommer inlägg från Safarin på "Itaga Game Lodge" utanför Johannesburg.

söndag 10 maj 2015

3 veckor på Kuba

Det var märkligt. Kuba.. I en blogg om resor till Asien. Jag har funderat på det där och kommit fram till att jag kommer inkludera andra resor som vi gör också, från andra världsdelar. Bloggen kommer fortfarande heta asienresor då jag aldrig kommer sluta resa till härliga Asien. Men bli inte förvånande om andra härliga resor börjar ploppa upp.

Över jul och nyår var vi alltså på fantastiska Kuba. En "roadtrip" blev det som tog oss runt på en massa fantastiska platser.  Vill ni kika på vår resa till Kuba så har jag precis lagt upp en video från den resan. ca 11 minuter blev denna video, men vi såg så mycket och många platser så det var oundvikligt.

söndag 14 december 2014

Video: Koh Chang, Koh Kham & Koh Mak

På onsdag åker vi iväg till Kuba i 3 veckor! Vi kände att det var dags att åka någon annanstans än till Asien för en gångs skull. Missförstå mig rätt, jag älskar Asien och kommer fortsätta åka dit. Men denna jul ville vi fira på ett helt nytt sätt, i en helt ny världsdel. Jag tror inte Kuba kommer göra oss besvikna, vi ska runt och äventyra, believe you me!

Så kom jag på att jag inte gjort klart sista filmen från förra vinterresan. Bangkokfilmen har ju varit ute ett tag, men resans andra del hade jag ju inte publicerat. Så idag tog jag tag i det och la upp den på youtube. Så här är.... Koh Chang, Koh Kham & Koh Mak - the movie!